Chia-láda. Šťavnaté ovoce s chia semínky v super rychlé pomazánce

Džem bez vaření aneb jak bleskově přichystat pořádný ranní přísun vitamínů? 

Sladká ovocná pomazánka s chia semínky
Sladká ovocná pomazánka s chia semínky

K tomu, abyste vytvořili něco tak jednoduchého a přitom neskutečně lahodného, nemusíte být vůbec žádný profesionální znalec výroby marmelád. Dokonce se obejdete i bez složitého postupu a zavařovacího hrnce. Recept můžete pojmout i jako výzvu k tomu, abyste si džemy a marmelády oblíbili a postupně je zařazovali do svého jídelníčku.

Tato bleskovka vám zabere sotva pár minut z vašeho už tak dost nabitého dne a ušetří hromadu času vymýšlením rychlé ranní snídaně nebo svačinky na cesty.

Připravit si ji můžete v podstatě z jakéhokoliv ovoce, které máte doma zrovna po ruce, a zajistíte si dokonalý přísun vytoužené energie. A nejen to! Dodáte organismu obrovskou zásobu blahodárných živin, až vaše tělo i duše budou jásat radostí.

Maličkou nevýhodou je její krátká trvanlivost. To vás však nemusí vůbec odradit. Až ji ochutnáte, věřte, že neodoláte pokušení. Během malé chvilky ji spořádáte a už se budete těšit, až vyzkoušíte novou. 

Když budete chia-ládu připravovat pouze z čerstvého ovoce, vydrží v ledničce svěží 24 hodin. Proto doporučuji vyrobit si vždy malou skleničku z menší dávky plodů, abyste ji stačili sníst.

Pokud ale ovoce upravíte tepelně, tedy mírně jej rozvaříte, dobu spotřeby si prodloužíte až na 4 dny.

Základem chia-lády je čerstvé ovoce. Nejraději mám zahradní směs, kde se skloubí několik výjimečných chutí a vůní zralých plodů dohromady. Báječná je ale i jednodruhová. Třeba z prvních jarních jahod je naprosto exkluzivní. Vyzkoušela jsem variace z ovoce tropického a přiznávám, že nejvíce mě ohromila mangová s kokosem.

Jako sladidlo používám náš výjimečný med z POŠUMAVÍ. V kombinaci s ovocem je nenahraditelný. 

Zahušťovací složku zde zastupují chia semínka, díky kterým se z ovocné směsi stane krémovitý rosol. 

Na jednu skleničku základní chia-lády budete potřebovat 300 g ovoce, 6 PL medu a 4 - 5 PL chia semínek. Dochucovacím složkám se meze nekladou. Osobně nejraději používám prut skořice, který nechávám spolu s ovocem mírně provařit. Až směs vychladne, skořici vyndavám. 

Senzační je i dřeň z vanilkového lusku. Ten dává nejlépe vyniknout chuti broskví a meruněk. Přihodit k ovoci můžete i pár kvítků sušené levandule či fialek.

Použít můžete dokonce i ovoce mražené, které jste si v létě uschovali na "horší časy".

Džem bez vaření
Džem bez vaření

Drobné bobulové ovoce nasypte do menšího rendlíku a svařte na mírném plameni asi 2 minuty. Rozvařenou směs nechte vychladnout. Pokud použijete různé zahradní plody, které nejsou stejně velké a také se nestejnoměrně rozvaří, doporučuji ještě teplé pyré rozmixovat ponorným tyčovým mixérem. 

Po úplném vychladnutí zamíchejte med a přisypte chia semínka. Důkladně spojte a přelijte do skleničky. Skleničku zavíčkujte a uložte do chladničky. 

Super rychlá ovocná pomazánka je připravena k ochutnání. Začněte každé ráno přívalem nové energie a pořádnou dávkou vitamínů. Ať už přidáte pár lžiček do jogurtu nebo si chia-ládu namažete na křupavý croissant, nikdy nešlápnete vedle. Každý den začne radostně a přátelsky.